Friday, December 18, 2009

perasaan emosional harus di DISKRIMINASI kan






diskriminasi ? apa itu diskriminasi ?
jelaslah bahawa diskriminasi dapat memberikan kesan dan sedikit perubahan kepada seseorang individu.

diskriminasi dapat dikelaskan kepada beberapa cabang seperti diskriminasi umur, jantina dan agama. kebiasaan nya lebih dikenali dengan perkataan seumpamanya iaitu BERAT SEBELAH.

saya terpanggil untuk menulis tentang diskriminasi terhadap perasaan emosional kerana mengikut pandangan mata hati saya. saya telah melihat terdapat sebilangan rakan-rakan yang sedang  mengalami perasaan emosional @ sedih ataupun lebih dikenali bahasa remaja kini EMO pada masa ini,.

baiklah....mari teruskan kepada topik utama yang ingin saya ketengahkan apa itu maksud saya "..perasaan emosional harus didiskriminasikan.."

saya percaya hampir setiap umat manusia di dunia ini pernah mengalami perasaan emosional @ sedih keterlaluan dan sudah menjadi kebiasaan diri umtuk terus melayan perasaan ini lalu menyebabkan luruhnya titis-titis permata ke bumi. lalu terjadilah perkara-perkara yang mungkin tidak sepatutnya berlaku contohnya

1) orang yang putus cinta terlalu melayan perasaan sedih sehingga menjadikan diri tidak terurus.
2) gagal dalam sesuatu perkara lalu pasrah dan percaya bahawa diri tidak berguna lagi.

MENGAPA ?

sedangkan kita sebagai manusia telah dianugerahkan akal fikiran untuk menilai dan berfikir tentang sesuatu perkara yang terjadi dan menkaji hikmah di sebalik. bukankah lebih baik begitu dari terus melayan perasaan kekecewaan dan kesedihan.

jadi disini saya terdetik untuk menyatakan perasaan ini harus didiskriminasi. seperti mana juga saya tidak pernah terlepas dari melalui saat-saat begini iaitu sedih.
salah satu kelemahan yang ada pada diri saya adalah saya kerap melayan perasaan sedih saya dan menjadikan diri murung,tidak ceria dan tidak bersemangat untuk menjalani kehidupan seharian walhal terdapat perkara yang lebih penting dalam hidup kita dari bersifat muram dan berduka.

akhirnya setelah saya sedar keburukan nya. saya cuba perbaiki sedikit demi sedikit kelemahan saya ini bermula dengan menganggap perasaan sedih dan gembira adalah seperti satu warna dalam hidup saya.

jadi saya gelarkan

warna biru ---> untuk perasaan gembira.

warna hitam --->; umtuk perasaan sedih.

disebabkan saya sering menanggap perasaan sedih dan gembira sebagai suatu warna jadi mudah untuk saya mengatasi perasaan sedih yang melanda.

contohnya warna kegemaran saya adalah warna biru...jadi dalam setiap alatan atupun perkakas kegunaan saya warna biru akan menjadi keutamaan manakala warna hitam akan saya diskriminasikan dalam pemilihan barang-barang kegunaan saya.

seperti mana juga perasaan hitam ( sedih ). seringkali saya mengdiskriminasikan beliau dalam hidup saya sehingga saya sering melupakan warna hitam dan mencari warna biru ( gembira ) dan seringkali beliau menjadi warna keutamaan dalam hidup saya.

pada mulanya agak sukar untuk diaplikasikan dalam kehidupan seharian tetapi lama kelamaan ia akan menjadi mudah sekiranya kita berfikiran ke hadapan dan selalu positif sehingga tatkala berseorangan saya akan cuba meningati perkara-perkara indah dan berwarna-warni dalam hidup saya untuk mengelakkan warna hitam menguasai pemikiran saya.

alahamdulilah..sehingga kini saya berjaya MENGDISKRIMINASIKAN wana hitam dalam hidup saya.

apa yang penting adalah diri sendiri yang cuba untuk mengatasi dan bukan untuk melarikan diri.

ini kerana kita perlu sedar bahawa minda bwah sedar kita ( sub-concius mind ) merupakan senjata paling hebat dalam membentuk diri dan menjadikan kita insan yang sejati.




26 comments:

cik madu ♥ said...

waaa...org ckp sy HITAM MANIS...
awk nk diskriminasikan
sy jugak kew???? T__T

YobSumo said...

mak ai. mendalamnya.

ade motif tersirat ke ni?

tetiba aku nak dengar lagu bunkface pulak. haha.

zella said...

siapa wanita hitam??
berkulit hitam atau berbaju hitam??
heheheh


slm kenal...

Aus said...

@ cik madu

aahahaha...si hitam manis tidak didiskriminasikan..

ahaha..comel ape..hahak..

Aus said...

@ yob sumo..

dengarlah yob..
xde kene charge pon..

Aus said...

@ zella..

sape ek..
setau saya..
gadis bertudung putih adela..
hahahak..

cik madu ♥ said...

ye eh??? huhu...
sib baek....
baru nk sedih...
wahaha...^^

Aus said...

@ cik madu

haha..
xmo sedih2..
perasaan sedih harus didiskriminasikan..
jgn layan..
sile ank agkt kan perasaan sdh anda..
haha

cik madu ♥ said...

camne nk ank angkat kan perasaan sedih or down??
huhu....
one more,
camne nk control sub-concius mind??

fatynlicious said...

wah. dahsyat. entri yang lebeh matang

eh, essay stpm kah ini? hee

Aus said...

@ cik madu

em..ade carenye..hehe..insyaallah akan ditulis..sebenarnye kite sendiri da menggunakan sub consius mind..
tapi secare tdk sedar..

pecaye x ??

Aus said...

@ faty

ahaha..
i mmg matang..keke..ni entri khas utk u..
hhaa

cik madu ♥ said...

hmmm...ae tu ade bace gak pasal bende2 neh tapi xpaham...^^

cik EPAL said...

selalu jugak diskriminasi ni..hahaa :D

Aus said...

@ cik madu..

ahaha..xpe2..lame2 phm..keke..
hati adelah kunci kepade sub concius mind..
hehe

Aus said...

@ cik epal

hhak..
ank tirikan lah ia..
hahak..

pink ranger ni. teka la siapa. ha ha. said...

pada pendapat saya, sekarang memang musim emo. maka, bila semua org emo, kte juga terpengaruh utk menjadi emo. walhal sifat kte asalnya adalah ceria sahaja. maka mari kita semua tanamkan sifat yg emo adalah tidak cool, dan pilih utk menjadi cool instead. huhu.

Aus said...

@ pink rangers

ahaha..
melalui gaya penulisan..
its hakimah
ahaha..
rite ?

hakimah. said...

betul! wow.

Aus said...

@ kimah..

ahaha..
da agk da..
cara ko tulis mmg camtu..ahaha..

Hang TuARC said...

hitam aku rase utk emo....sedih coklat kot?hahaha

Aus said...

@ hang tuARC

ahaha..
sukati je nk ltk kaler pe..
asal kan jgn warne warni sudeh..haha..

fatynlicious said...
This comment has been removed by the author.
fatynlicious said...

ahah. khas untuk i?
masyeh. *terharu

Aus said...

@ faty..
ahaha..
bgos2..
keke..

fareast said...

waaa..wa pling ska htm kott..huhuu..
cmna nk diskriminasikan warna??..sume kaler i like lorr..
tenkiuu ya incik aus..wa da taw..wa kna guna akal bijak pndai wa neyh..huhuu..=)

Anda Mungkin Meminati Juga