Monday, May 17, 2010

Istimewa Hari Guru | Kisah Aku dan Mak Cik Dobi

Selamat datang .


Dulu - dulu , masa dekat matrikulasi . Kalau jenis - jenis yang pemalas basuh baju tu konfem familiar dengan dobi . Kalau nak ikut pada peraturan , isnin dan rabu masa untuk pelajar lelaki menghantar baju , selasa dan khamis masa untuk pelajar perempuan pulak yang hantar . Tapi , kalau mana - mana jenis yang degil tak makan saman , hari - hari ada saja muka dia hantar baju kat dobi . 



Nak dijadikan cerita , akibat kerap menghantar baju ke dobi hampir 2 kali sehari . Mak cik dobi yang baik hati sampai dah kenal muka sorang - sorang budak ni semua , sampai baju - baju diorang sekali mak cik ni boleh kenal , skill meletak seluar dalam dalam poket semua mak cik ni dapat detect sebab kalau ikut rules yang ada , seluar dalam tak dibenarkan untuk hantar ke dobi . 


Dulu - dulu , masa di kedah . Khamis adalah hari terakhir sesi pembelajaran bukannya hari jumaat seperti di negeri - negeri lain dan biasanya khamis lah hari yang paling ditunggu - tunggu oleh kitorang semua . Sebab , biasanya bila tiba saja hari khamis , mesti ada saja aktiviti yang kolej anjurkan dan yang paling orang kata malas nak pergi adalah assembly . 
Jadi , bagi mengelakkan ditangkap untuk tidak pergi ke assembly , dobi adalah tempat persembunyian yang paling strategik dan akibat kerap menumpang di dobi sebagai tempat perlindungan sementara , hubungan kitorang dan mak cik dobi sudah seakan anak beranak . Banyak kisah - kisah hidup dan panduan yang mak cik tersebut ceritakan . 


Kadang - kadang dah jadi macam usrah dekat dalam dobi . siap buat bulatan keliling  dekat mak cik dobi dengar dia bercerita . Kalau nak diikutkan perangai gila dan masuk air sorang - sorang yang ada , memang boleh buat mak cik dobi pecah kepala nak gelak tengok perangai kitorang semua . Kadang - kadang , mana - mana baju yang belum siap dibasuh , kitorang akan tolong mak cik dobi menyiapkan nya sebagai tanda mengisi masa lapang  dan terima kasih pada mak cik dobi . Walaupun sorang - sorang sebenarnya buta tentang mesin basuh . 


Aktiviti yang selalu akan membuatkan mak cik dobi marah biasanya apabila ada suara - suara garau menggangu budak - budak perempuan yang berhasrat mengambil baju diorang dekat dobi . Sampai ada suatu masa , kami siap tunggu siapa pemilik boxer berwarna oren bercorak bunga matahari untuk mengambil nya di hadapan dobi . 



Antara part yang paling membuatkan aku terus sayang dan ingat dekat mak cik dobi ni sebenarnya bila mak cik dobi . . .



Sekian . 


****************

Bersambung pada episod akan datang tentang bagaimana Mak Cik Dobi mengajar aku tentang cara mencari jodoh dan apa yang aku belajar darinya tentang kehidupan .










16 comments:

Sir Marcello said...

hahaha..pengalaman yang menarik..gua tak sabar entry yang seterusnya~

faryzhanuar said...

baca kesah ni tringat makcik dobi time aku diploma dulu..diorang ni dh jadi cam mak kita kn coz diorang yg basuhkan baju2 kita.

abangfaizul said...

abangfaizul dulu cloze ngan makcik dewan makan. kalau hari sabtu siap lepak dalam dapur, buat nasik goreng. kalau ade roti canai atau mihun yang lebeh, abangfaizul dan konco2 yang akan pegi amek dalam kuantiti yang banyak gile, wat kenduri yang dorm. gile ah kenangan dulu

.::WaNiE::. said...

potongla!! apsal citer xhabis hahaha

Natasha said...

hahahahahhgal lalala sengal makcik dobi tuh nak layan korg aus

luvly mya said...

lol,cite tak habis,,isk..haha

dulu kat skola baik ngan makcik dewan makan ;)untung2 boley kirim beli makanan ;p

~ ReD ~ said...

aku x pernah hantar baju ke dobi. semua aku basuh sendiri. x pakai mesin pun... kat matrikulasi jugak.. aku suka exercise. sebab itu tangan aku kalau lempang orang, 'sedaaaaaap'. muehehehe

Cik Norfa said...

so macik dobi dan anaknye dalam gambar tu ke orang nye? huhuhu

pawaka19 said...

tak penah aku anta pi dobi..kaya bebenor ko ni

cik eykameow :) said...

sape lah pemilik boxer oren tu. and ape kisah boxer tu? ngee. leh plak sambung2 .! ceh!! dah sedap2 layan tadi..

maisyara Pot! Pot! said...

seluar dalam? ke boxer? agagaga.. ^^

sambong copat! boleh pula tersangkut dekat situ. iskkkk..

fatynlicious said...

laaa. cerita tergantung
penat ja i baca
huhu

Aus MeLankoLik said...

@abangfaizul

hahahak, itu telebih mesra tu , hahahak

Aus MeLankoLik said...

@luvly mya

mya , ape blog kau ??
takde link la . huhuhuh

Aus MeLankoLik said...

@Cik Norfa

tu salah sorang mak cik dobi tu .

Q said...

hahahhaha dah korang tunggu kat situ. memang pemilik boxer tu takkan ambil lah. cuba kalau korang tunggu sorok2 skit. barulah dapat detect siapa.

Anda Mungkin Meminati Juga