Sunday, May 30, 2010

Isu Panas , Komen pun Panas . Kah !! Kah !! Kah !!

* Entri ini telah ditapis sebanyak 6 kali , siapa yang sempat baca ok la kan , hihihik .



Selamat datang . 


Sebelum itu aku rasa nak gelak dan hari ini  kita tukar cara kita bergelak kah !! kah !! kah !! . Sebab dia , aku rasa macam lagi gembira kalau gelak macam ni . 


*************

Kembali serius . Seperti yang kau orang tahu , semalam aku ada keluarkan post berkaitan Crocs | Pijak Kalimah atau Gambar dan macam - macam pandangan aku terima . Macam ni la , kalau jenis macam aku , aku tak suka beritahu sesuatu secara terus terang dan aku telah berazam , entri - entri yang aku keluarkan pada akan datang aku ingin membuat dan melatih pembaca berfikir dan bukan terima secara bulat - bulat mahupun petak , kah !! kah !! kah !!



Apa tujuan aku ?


Ya , aku ada tujuan iaitu membuat orang berfikir sebab orang sekarang kalau kita tengok semua malas berfikir dan menerima sahaja apa yang ada di depan mata dan bila orang kutuk bangsa melayu kata kita mundur kita marah . Kenapa ? , buktinya kau orang boleh tengok sendiri , cari dan selami , tak perlu aku ceritakan kat sini dan kerana itu blog aku diberi nama Aus MeLankoLik , Aku Anak Malaya .






Tentang aku katakan bentuk Love menyerupai ' tuuut ' semua tu , bukan niat aku hendak memalukan kaum wanita , kau orang pun tahu dalam lukisan memang ia akan membentuk dan dilukis seperti itu . Hakikat yang ingin aku sampaikan adalah




Apabila bentuk love diterbalikkan maka baru kita sedar akan hasilnya iaitu APABILA KITA BERTINDAK MENGUBAH SESUATU GAMBAR MAKA HASILNYA AKAN MENJADI LAIN , itu yang aku cuba sampaikan . Tidak terlintas makna menggunakan kreativiti . 




Macam ni la , apabila aku menulis tentang sesuatu , selalunya aku akan menulis kerana itu sahaja seperti contoh Kisah Sharifah Sofea Pegang Anjing . Apa yang aku cuba bincangkan adalah berkenaan hukum halal dan haram memegang anjing dan bukan mengenai sensitiviti ke apa kerana memang aku tidak berminat sama ada perkara yang menyentuh sensitiviti mahupun politik . 





Segala yang terjadi semuanya di atas keizinan Allah tidak kira perkara yang baik mahupun buruk dan segala yang terjadi ada hikmah yang tersendiri . Jika perkara dan isu ini tidak diizinkan Allah terjadi , maka tidak adalah isu yang kita bincangkan ini . Mungkin apa yang terjadi adalah bukti yang islam semakin lemah , betul atau tidak ? , kerana kalau kita agama yang kuat dan umatnya sentiasa bersatu , maka tidak akan ada sesiapa yang berani menentang . Jika isu crocs ini sahaja , boleh menimbulkan sedikit perpecahan pada umat islam sekarang , aku tidak bayangkan apa yang terjadi jika kita dilanda satu isu yang besar nanti . 



Yang berada di atas orang bawahan adalah ketua . Begitu juga otak dan akal , kedudukan nya terletak di atas sekali berbanding anggota lain , sama juga fungsinya seperti ketua , jika ketua yang kau orang dapat teruk maka pincanglah seluruh organisasinya .




Macam biasa , kalau aku ada tersilap memberi pandangan , kau orang boleh betulkan . Apa yang terjadi ada hikmahnya , kalau benar crocs berniat begitu maka satu strategi perlu dirangka untuk menegakkan kebenarannya .



Sekian .


Tambahan : 

Macam ni la , kalau kita rasa was - was adalah lebih baik kita elakkan menggunakanya , biar orang lain tak ikut serta tapi yang penting kita mulakan , lama - kelamaan apabila ramai yang mula menyedari maka mereka boleh menyusul bertindak sama seperti kita . Tak usahlah kita berdebat tentang satu perkara sehingga boleh menimbulkan salah faham sesama kita .



48 comments:

fatynlicious said...

haaa biasala tu aus.
u kira berani la sebab boleh keluarkan entri2 sebegitu.
sebab u berani untuk terima kutukan, pandagan serta kritikan orang

jarang orang yang berani suarakan pendapat serta pandangan dia sebab mereka tak mampu terima kritikan orang

sebab tu kebanyakan penulis blog banyak tulis entri yang ringan2 yang biasanya berkisar tentang diri mereka seharian

anyways, sabar aus. i rasa better u keluarkan entri yang lebih bersifat pemikiran macam entri crocs tu. boleh buat orang berfikir dan tak mudah terima kata2 orang bulat2

kadang2 ada setengah pihak cuba ambil kesempatan dengan kesenangan pihak lain menerima cakap orang

good luck!

hans said...

hahaha
bagi aku senang jer Aus
manusia tak pernah puas hati
macam isu Crocs tu
bagi aku siapa yg mulakan dlu memang tak ada kerja
senang cakap ko gi baca lah entry aku pasal crocs tu

::cdot the dot:: said...

assalamualaikum...

was2? tak bole was2..haram...

merduwaty said...

salam..pasa pendapat saya..sekrang ni macam2 cara orang nak buat supaya kita tak sedar akan yang benda tu berdosa..ntah la..mybe ini adalah salah satu cara untukm mereka nak jatuh kan Islam...

cik bunbun said...

takpe bunbun tetap menyokong aus!









:sila belanja shaye hahahakk!:

eykameow :) said...

aku sokong pengomen pertame kau kt entry ni :)

btw, aku bru twu psl lmbang tangan tu . subhanallah.....

Ery Farieha said...

hangatt!
hahaha

Aus MeLankoLik said...

@fatynlicious

thanx faty , cuma beri pendapat saja

JMR said...

terbaik bro..

tepu dada tanya iman..

pedulikan apa org nk komen, asal ko tao mana baik,buruk..tp aku suka cara ko olah some isu. matang bro!

nawal said...

pndgn awak kt entri leps mmg btul kte mmg tak leh terus melatah klu ade isu2 camtu.

touyakaruma said...

Isu-isu macam inilah yang perlu kita utamakan ... asalkan tidak mudah melatah .

jane said...

bila org lemah memikir...maka mereka mudah menilai

hakimfaridzul said...

baiklah aus!

lepas ni aku akan sedia otak betul2 nak baca entri kau!

agagagaga

ashrafi said...

Salaam.

Saya senang dengan entri yang membuatkan kita berfikir. Bukan apa, kalau setakat menulis tentang cerita:

'Hari ini saya makan kat KFC dengan kekasih, lepas makan saya balik rumah.' (apa manfaatnya)

Sekadar contoh (maafkan saya). Teruskan saudara, apa yang diutarakan itu snagat bermanfaat sebenarnya. Bila membaca sesebuah artikel, tapisan dan pemikiran tu kena kuat, selepas itu tafsirkan dengan matang. janganlah nak hentam terus membabi buta. itu sebenarnya lebih MEMALUKAN DIRI SENDIRI.

teruskan, semoga bermanfaat untuk semua.

Wallahu a'lam

Hasrol Nizam said...

cuba utk berfikir seperti yang kau mahukan..hmm

ishiko said...

umm... terserah kpd pemikiran msg2 kn..

Azra said...

I'm here not to comment on anything that you'd written.

I'm here to comment on the person who had written this. Don't worry, it's not a flame :D

Aus, I'm just glad that I never gave up on you before. Hopefully you'll develop into someone 'big' someday, someone who'll make other people think. A good topic for thinking is always controversial, take Malay Dilemma for example. Only those who think would see the reality in the writing, those who didn't...would say it's a piece of flame.

At least from your writing, you had made certain gender stand up for their rights :) So, chill :D

Azra said...

I'm here not to comment on anything that you'd written.

I'm here to comment on the person who had written this. Don't worry, it's not a flame :D

Aus, I'm just glad that I never gave up on you before. Hopefully you'll develop into someone 'big' someday, someone who'll make other people think. A good topic for thinking is always controversial, take Malay Dilemma for example. Only those who think would see the reality in the writing, those who didn't...would say it's a piece of flame.

At least from your writing, you had made certain gender stand up for their rights :) So, chill :D

deqyalalink said...

topik yang sgt bagus ye disini... aku pun ada kekeliruan pasal bentuk2 yang di negatifkan oleh people around.. aku dapat tag pasal crocs tu tapi aku sendiri belek gmbar buwaye tu, aku stil nampak buaye...ataw otak aku yang sempit sngt wallahualam.. semua org ade pndapat masing2 !

Jard The Great said...

bila kau berjaya membuat org komen dan melatah kat entri ko. maknanya kau dah menjadi penulis yg bagus.. =)

zella y said...

skrg ni mcm2 isu tentang islam...
lambang kasut la...isu sanggul la..pegang anjing la...dan lain2 lg...

tp xboleh ke org2 yg lebih ilmu agama tu terangkan kpd org2 islam yg masih keliru....??

contohnya,buat 1 web site yg org rmai boleh ty psl isu2 mcm ni... ada column utk dorang menulis psl isu2 ni...

pawaka19 said...

aku pon rasa begitu..kadang2 logo tu takde niat nak hina islam tapi isu ni diperbesarkan sebab ada orang mereka dan mengapi2kan...wallahualam

nursarah said...

kengkadang spesis yg melatah ni hanya ikut mengikut orang lain. malas berfikir.

Matjoe said...

i see your point.

maisyara Pot! Pot! said...

orang yang melatah, sila baca dengan fikiran terbuka yea. ngee^^



*semalam aku jalan2 nampak kedai kasut crocs. bila ku pandang buaya senyum, susah bonar nak jumpe kalimah allah yang diorang katakan tu... ngee^^

syahira ariff said...

takpe aus
berani kerana benar!


aku pompuan tak melatah pun
tp tak leh nafikan laa setiap kali tgk bentuk love,aku akan teringat entri panas kau nie.hahaha.
XD

.::WaNiE::. said...

aku nampak lambang crocs itu sebagai buaya

that's it.

pendapat orang lain lantak la

dan nak kata aku saja nak menghalalkan pun tidak sebab aku xpakai crocs :D hihihi

Wan Perlis said...

sapa xnak kasut crocs bagi kat aku
kenkadang org kita ni pemikiran kelas ke3.masih percaya hantu

MangkOk cHenTa ♂ said...

manusia.....


























































sumer bends pon boleh bangkitkan jadi isu..
sO..kite layan je la..
hehehehe..
when people talk about u..
dont think becaoz its juz u n gOd...
ayt kwn aku bg..wakaka..ciplak2..

helena's said...

ok sory sebab aku lambat tahu.hahaha

alah beselah aus bukan semua boleh terime apa yg kite buat kan?

dan bukan semua berfikir macam yang kite fikir..

teruskan jek..aku paham..kite semua paham..hahahah!yang penting kite tau apa kite tulis apa yang kite cuba sampaikan..

**hudalulu** said...

aku suke giler entry ni...tu la tipikalnye pemikiran manusia..
mungkin isu crocs tu satu kebetulan apabila diterbalikkan..
hakikatnya ia hanyalah lambang buaya..
kenapa perlu mempebesarkan isu ni?
hurmmm....

paan said...

teruskan post entri panas...aku tumpang baca jer...

RasaHatiku said...

Salam sahabat.

Tidak ada yang sensitif kalau kita berfikir dengan cara yang betul dan lebih terbuka menerima pendapat. Setiap orang ada pendapat masing-masing. Kalau terlalu emosional, itulah yang berlaku.

Terima kasih

J. Love said...

buat bodoh sudah. ape gile kau nak puaskan hati semua orang?

boleh stress beb. baik tengok movie.

Anne Boleyn said...

Wah~ blog kau ni dah jadi blog yang serius plak. hehe..btw, ak tak tau nak kate ape..sbb ak mls nak berfikir.. :p rilex2 sudeyy. :p

miss lolly a.k.a luvfareda said...

k0 kan graduan Um. buktikan Um is one wakaka.

sil beri pendapatttt lagi iyea :P

Nurul Harun said...

pttlah berpeluh!
nak mandi jap.
hekhek.

Nurul Harun said...

ish. pasal isu ni kan. nurul baru je tahu. hmph. apa yg aus fikir tu, utarakan saja. tp jangan pula takut terima kritikkan. hehehe... good luck aus.. muahh kahkahkah

Frodo Baggins said...

wa tertarik amat dgn love yg x macam love tuh. serius. camner lu buat? keh3x



.. yer jgn mudah menjatuh hukum. :)

The Hetzel said...

chill bro..

- zuriey - said...

tak payah pakai crocs lagi kalau dah meraguinya

Aidi-Safuan said...

hahaha... manusia memang camtuh. baru dengar kabar angin, teros assume macam2. padahal cerita asal biasa2 jer. dah sampai kat ramai orang. dah jadik aper tah cerita tuh. hoho... len kali dengar citer paper, siasat la dulu. tak tau paper, teros kondem. haihhh...



p/s: nak tengok entry asal boleh? plz!!! :)

suri said...

ingatkan cinta tu dah jadikan manusi atu lupa pada penciptanya..tadi lain kisah laaa..huhu..

Mr.Z said...

kalau rasa was2 tu, jauhi sudah.. nak bising2 pun nak buat apa kan.. tak ada faedah pun.

azuan said...

kah! kah! kah!

aku pun dah gelak camtue gak..

hBz said...

saja jenguk teman lama. tak tau dia ingat lagi ke tak. dah femes kalah lisa dah tu dia lani..aish

arrizz said...

org kte ske timbulkn paranoia..bnde senang jer tp buat smpi jdu sush..stuju ngan ape yg ko ktekn plg last tu..

bnde2 syubhat ne, bek jgn wt sbb bleh mmbwa kpd haram..simple jer..ykin, pkai..xyakin, jgn pkai..mudah kan?

RozaniGhani said...

bentuk love terbalik = bentuk buah peach.

Anda Mungkin Meminati Juga