Friday, May 14, 2010

Tazkirah Jumaat | Penyakit " Wahan "





Assalamualaikum dan salam jumaat buat semua . 


Daripada Tsauban r.a berkata : 

Rasullah s.a.w bersabda ; 




" Hampir tiba suatu masa di mana bangsa - bangsa dari seluruh dunia akan datang menggerumuni talam hidangan mereka " . Maka salah seorang sahabat bertanya , " Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu ? " Nabi s.a.w menjawab , " Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali , tetapi kamu umpama buih di waktu banjir dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh - musuh dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit " wahan " . Seorang sahabat bertanya : " Apakah wahan itu hai Rasullah ? " Nabi menjawab : " Cinta pada dunia dan takut pada mati " .



Kalau kita lihat pada zaman sekarang , memang ternyata umat islam di seluruh dunia adalah lebih ramai , tetapi kita sering ditindas dan dipijak - pijak oleh mereka yang lain . Sedangkan kalau kita lihat , bangsa  yang lain , walaupun agama mereka berbeza , tetapi mereka tetap bersatu  . 


Ini kerana terdapatnya penyakit wahan yang menimpa umat islam sekarang iaitu lebih mencintai dunia dari mati ( agama ) . Sempena dengan hari jumaat yang mulia ini marilah kita sama - sama berdoa agar dijauhkan dari segala kesempitan dan diberi petunjuk dan hidayah daripada Allah . 








Sekadar mengingatkan diri sendiri dan mereka yang lain . 


Sekian .

15 comments:

BeaN MorENo said...

jadi takut pulak nak baca entri ni...

Sharinginfoz said...

thanks for sharing.. sama-sama ingat mengingati

enyheartsdiamond said...

alhamdulillah~

selamat pagi aus!!!


http://enykikilaladediamond.blogspot.com/2010/05/denai-hati.html

zella y said...

betul tu....

mmg manusia tidak lari dr lalai n lupa tp sama2 lah kita saling mengingati supaya yg lali xtrus lalai n yg lupa xtrus hanyut...
insyaallah....

.::WaNiE::. said...

terima kasih saling mengingati

Frodo Baggins said...

renung2kan dan selamat beramal.
sekian takzirah dr ustaz al ausmelankolik.



>>_____<<


((raja berjiwa sufi bila ulama mencintai mati ...)) :)

pawaka19 said...

kalau takut mati jangan hidup...kata2 mutiara mane aku rembat

siggplus said...

aku kira nak pakai tudung la lepas baca entri ni

~ ReD ~ said...

errmmm...terus teringat kenanga lama..segala yang aku pernah buat dulu2 kat dunia ni...isk3.. insaf jap..T__t

Nurul Harun said...

semoga nurul dijauhkan dr penyakit wahan ini!

sweeTSour said...

thanks sbb berpesan kepada kebaikan..sewonok bc n3 dihari jumaat..dpt byk ilmu yg berguna

Kancilbiru said...

jauhkan lah aku dari penyakit ni...

Kancilbiru Turns 1, I love Nuffnang!

syahira ariff said...

tanda umat akhir zaman
wabak penyakit wahan semakin menular
maka berlambaklaa umat islam yg islam pada nama
dan tak amalkn ajaran dgn ikhlas
=]

|| nemo mimosh || said...

takut mati. huhu

::cdot the dot:: said...

waaaaaaaaaaaaaaaaaaa..........aku insap!!! aku ISAP!!!

Anda Mungkin Meminati Juga