Wednesday, February 24, 2010

Muhasabah Diri | Anda Berani ?




owh ya , hidup adalah seperti yang anda rancangkan . Jika baik perancanganya maka baiklah hasilnya . Jika buruk perancanganya maka buruklah hasilnya .


Kalau mahu diceritakan tentang motivasi secara terperinci , owh habislah lari anda semua dari membaca entri ini . Maka sedikit kesimpulan akan aku berikan agar ianya mudah difahami dan seterunya dapat diaplikasi . 

Emosi . Kebiasaanya kita sering berkata sesuatu seperti 

" dah nasib aku camni , nak buat macam mana "

" entahla , takdir aku macam ni kot "

Selalunya mungkin perasaan sedih sering menghantui dalam diri kita . tetapi anda harus sedar bahawa kita yang mengawal kehadiranya . Kalau sedih yang anda mahu maka sedihlah yang anda dapat . Tapi sekiranya kegembiraan yang anda mahu , maka kegembiraan lah yang mewarnai gidup anda .

Begitu juga dengan kerjaya . Kebiasaanya kita sering rasa rendah diri dengan pencapaian diri sendiri . Tapi anda lupa bahawa usaha dapat mengatasi segalanya . Jika anda berada di tempat tetinggi sekalipun tapi anda memperkecilkan usaha maka kejayaan itu hanyalah sementara .


Mungkin nanti ada yang cuba mengatakan " takdir telah ditentukan " . Ya , saya tidak menolak sama sekali tapi anda harus sedar setiap manusia tidak dicipta untuk dihina . Kita juga telah dijanjikan dengan setiap usaha ada ganjarannya . Kecuali ajal iaitu kematian memang tidak dapat kita elakkan .

Dengan ini saya berani mengatakan " Hidup Seperti Yang Anda Corakkan " . Mungkin anda berminat untuk mengetahui tentang entri ini perasaan emosional harus didiskriminasikan 


Anda berani mengcorak hidup anda ??

saya berani ! anda bagaimana ??


sekian . Kejayaan adalah Hak Milik Setiap Insan .

31 comments:

maisyara Pot! Pot! said...

aq dh corak kn dh. and aq suke dgn kehidupan diri aq skng ni.. kalau leh, aq tk nk ikot gaya hidup owg lain. pantang nmpk dye perfect, dh ckp "aq nk jd mcm dia". but, aku tk. ngee^^ nape aq comen siyes smcm ni? xD

and kalau boleh, aq nk wt yg tbaik utk pameli aq.. ngee^^

aNoZ said...

saya pun berani!!! kdg2 ssh nk muhasabah diri dgn berkesan.. tp bila dh dpt, mmg kehebatan yg nyata. phm x? haha

BeaN MorENo said...

aku berani jom la...mnasarawak diri...weh takhta ko telah dirampas oleh orang lain di carta blog aku...ade beran???

ARC™ said...

hoh saya wajib berani!!xmo fail ahhaha

Jard The Great said...

BERANI!!!

zella said...

msti berani utk munasabah diri utk menjadi insan yg lebih baik...

Wan Perlis said...

error typing *gidup
yg penting kena senyum setiap hari..barulah bahagia :)

Matjoe said...

berani kerana benar wahai aus

enyheartsdiamond said...

jalan lurus..
10 yg mesti di tempuh..
yg pertama bahawa ALLAH maha Esa..
yg kedua..Muhammad rsul kita..
yg ketiga cinta ibu..cinta ayah kita..

yg keempat..cinta guru2 kita..
yg kelima cinta tanah air kita..

lg lima cari sendiri :)

Nazatul shima said...

hmm..berani mencorakkan yang tak brape obvious sangat,,tak berani lebey2..hhihi

helena's said...

kadang kadang kita tak sedar sebenanye apa yang terjadi kat kita adalah kehendak kita sendiri.kita yang mintak jadi camtu.

ok cukup berani tak??

hahaha

ok comel!




haha..

~ ReD ~ said...

of coz la kena n wajib BERANI maa!! err..BERANI MATI tu..x masuk list kan?hahahaahah

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam ziarah...berani kerana benar...hahahhah leh ka komen cenggitu....

sumijelly said...

oh...mesti berani... kalu tidak berani... x akan ku dpt kehidupan sebegini...

jgn sedey2 yek anak ku (errk..rasa jangal lak) muahahaha

kalu sedey..ingat la pada yang esa..
AMIN

http://sumijelly.com

JAI said...

Ayat-ayat penuh nada emosi,yang nyata tampak kebenaran..baguihh..

cik EPAL said...

berani! berani :)

Aus said...



@ TO ALL

AKU XDE APE NK REPLY..SEMUA PANDANGAN KORANG SENDIRI..AHAHA..

SEMUA JOM BERANI ! HAHAHA .

Eyriqazz said...

camne nak mencorakkan tu?hik3..ajarlah aus..

Aus said...



@ eyriqazz

hahaha , itu kau orang tentukan la . hahahaha

lizz said...

aku memang corakkan idup aku sendiri. tak perlu orang lain selain Allah ;)

Aus said...



@ lizz

bagus2..kau mmg bersemangat !

miss lolly a.k.a luvfareda said...

nak bahagiaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !

Aus said...



@ lolly

hahahaa..kawen la cepat..hahahak..

ila-ali said...

Berani utk Gagal?

Aus said...



@ ila ili

yup , mcm tu kot..hahaha

kak ina kl said...

salam aus..tak tahu nak komen..

master teddy said...

o yeah~
aku nk komen tp xle pk nk taip pe.huhu..tp ney kre komen gak kn ;D

bettYone said...

jalan je tros..takmo u-turn..

Aus said...



@ kak ina

ahahaha , xpe .


@ mster teddy

lol ,camtu pun ade..


@ yone

hahahak..pilih2...

deus X machina said...

aku berani!!!!!!!!!!!!!!!!

Aus said...



@ DEUS

hahaha , aku taw ko brani..hahaha

Anda Mungkin Meminati Juga