Friday, April 30, 2010

Tazkirah Jumaat | Orang Yang Baik Berkurangan dan Yang Jahat Bertambah

 Daripada Aisyah r.a berkata


Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda : " Tidak akan berlaku hari Kiamat sehingga anak seseorang menjadi punca kemarahan ( bagi ibu bapanya ) dan hujan akan menjadi panas ( hujan berkurangan dan cuaca akan menjadi panas ) dan akan bertambah ramai orang yang tercela dan akan berkurangan orang yang baik , dan anak - anak menjadi semakin berani melawan orang - orang tua dan orang yang jahat berani melawan orang yang baik ."   




Di antara tanda - tanda kiamat adalah : 


1 . Bila anak - anak merupakan punca kemarahan orang tua nya . 

2. Bila hujan berkurangan , cuaca menjadi panas dan udara telah tercemar . 

3. Orang jahat bertambah ramai dan galakan membuat jahat sangat banyak . 

4 . Orang yang membuat kebaikan sedikit dan tidak mendapat kemudahan yang sewajarnya .

5 . Anak - anak sudah berani melawan orang tua . 

6 . Orang - orang yang jahat berani melawan orang - orang yang baik dan tidak segan terhadap mereka . 


Semoga kita sama - sama diredhai oleh Allah dan selamat hari jumaat . InsyaAllah .






Dipetik Dari : Buku Sedarkah Kamu Wahai Manusia antara Semalan dan Hari Ini .






24 comments:

pawaka19 said...

insaf2..lebih2kn beramal ibadat..skarang ni da dekat rasanya

Eqah Zaque Billetdoux said...

InsyaAllah..

BeaN MorENo said...

insaf aku

BeaN MorENo said...

insaf aku

.::WaNiE::. said...

satu peringatan yang bagus :)

nawal said...

ya Rabbi, best sgt ade tzkirah pgi2 ni..

byk da tnde2..

fatynlicious said...

mari lah kita bersama2 kembali kepada rukun iman yang 5

beriman kepada hari kiamat.
semoga kita diberkati dan dilindungi

zida said...

sokong. tanda2 kiamat sume dah dekat, dan semua dah tau tapi semua masih buat ==

Mummy Jelly said...

adess.....sayu jer bila baca nie aus...
huhuh....kang g solat jumaat elok2 yek.....
risau mummy....... huhuhu

~ ReD ~ said...

hmmmm....*mode insaf*

Pipi Muncet said...

Rasa hidup penuh dengan lambakan dosa.

Macam biasa. Bahu kiri lebih senget.

maisyara Pot! Pot! said...

dh bersedia kah kita nk menghadapi hari kiamat? hurm...

*aku ngah insaf ni...

intanurulfateha (◡‿◡✿) said...

.tenks aus share bnda neh ;)

annadzirah said...

tenx fer sharing.
banyak dah tanda kan??.

cuaca memang panas.
T_____T

maisyara Pot! Pot! said...

kalau boleh, aku tak nak hidup sampai hari kiamat T____T

Q said...

ustazaus!

cik EPAL said...

bagus. share benda bagus . insaf jap :)

deqyalalink said...

tenxs aus..aku pun rasa benda yang sama..

helena's said...

tenks aus mengingatkan kita.. :)

deus X machina said...

ustaz aus buat saya insap laaa

md nasir said...

Tazkirah menarik untuk hari jumaat ini.semoga kita mengambil iktibar daripadanya..terima kasih kerana berkongsi
"Berpesan-pesanlah kamu ke arah kebaikkan"

p/s : Promosi Buku (Cadangan Buku utk dibaca)
Tajuk : Indahnya Hidup Bersyariat
Penulis :Dato Ustaz Ismail Kamus
Harga : RM55.00

Layari & daftar PERCUMA sbg ahli (daftar tanpa membeli juga dialu-alukan)

www.stormreaders.net/mNasir

Urusan niaga dijalankan melalui online dan buku akan dihantar terus kepada anda,InsyaAllah..

Nurul Harun said...

budak2 skrg ni menakutkan nurul. hmph. dgn org dewasa pun dorang boleh bersikap biadap. tp, mungkin ada contoh x baik kan. benda tak jadi tanpa sebab.

|| nemo mimosh || said...

insaf dah.. =)

Mazwan Mansor said...

haha2

Anda Mungkin Meminati Juga