Friday, March 5, 2010

Isu | Blog Bukan Seperti Itu




Selamat datang . Kenapa dikatakan blog adalah platform terbaik melatih diri . Dari segi apa ia melatih diri kita ? Dari aspek apa yang boleh dimanfaatkan dari blog yang kita miliki . Secara tidak sedar semasa berblog anda sedikit sebanyak telah melatih diri untuk berfikir dan lebih peka kepada isu semasa dan hal - hal yang berlaku di sekeliling anda .




Seorang blogger kebiasaanya lebih peka dalam meneliti sesuatu perkara . Jika ternampak atau  mengetahui tentang sesuatu perkara pasti akan cuba diolah satu persatu idea yang ada agar ia boleh dikarang menjadi satu cerita . Di sini secara anda tidak sedari sebenarnya telah melatih diri agar kita lebih berfikir tentang suatu perkara .

Kebiasaanya , apabila sesuatu idea yang telah diolah dan cerita mula dirangkakan , kita sering cuba mencari - cari cara pertuturan yang sempurna agar pembaca yang hadir tidak bosan dan mungkin tidak terasa hati dengan tutur bicara dan penulisan kita .

Aku berkata kerana ada yang berkata blog sekadar membuang masa dan aku sama sekali akan bertindak mempertahankan jika ia bukan satu kebenaran . Jika aku silap , aku tidak malu untuk mengaku tetapi aku mengaku kerana cuba memperbetulkan dan bukan untuk menyerah .

Kalau ada pembaca yag di luar sana yang menjumpai penulisan ini . Aku harap anda sedar dan cuba mencari apa makna kata - kata anda . Jika mahu berdebat , silakan . Tapi biar berlandaskan fakta dan bukti . Aku tidak suka berdebat secara emosional dan mengikut kata hati kerana manusia sememangnya manusia dikurniakan akal fikiran untuk berfikir secara rasionalnya sesuatu perkara .

sekian dari blogger picisan .


P/s : Ada siapa - siapa mahu sokong ?

23 comments:

Unknown said...

1st!

Unknown said...

bace sat ;P

Aus MeLankoLik said...

2nd..
kuang ajo yob..
hahak

Unknown said...

3rd!

Epul Azimi said...

btol,aku pon terase cam iq aku semakin tinggi lepas ade blog nie...hehehe

Unknown said...

saba lah weh aku nak bace dulu!

deqyalalink in-situ said...

blog ni ade yg wat tmpt melunaskan dendam hehhee

Unknown said...

sekarang aku nak kumen.

ye. aku sokong, kita akan peka lepas jadi blogger ni. kita akan tgk suatu benda lebih details. kadang2 ayat dr mulut org pun pun kita dgr elok2 supaya bleh kopi paste kat blog.

Ibu Ammar said...

yob ni lambat la baca..haha

aku tak argue pendapat ko. ~huhu~
aku selalu improve cara berblog dengan membaca teguran-teguran membina. ~ blog ikut suka--> bape kerat yang akan tertarik nak baca. kan.

Aus MeLankoLik said...



@ Yob

tol gak , aku selalu dgr btl2 skang..
xnk salah fakta

Aus MeLankoLik said...



@ deqya

Em , maknenye salah guna tu..haha

Aus MeLankoLik said...



@ nursarah

yup , masing2 blh bg pendapat
Kalau ikut suka boleh gak , but kena pikir siapa yg bace..haha..thanx

Era said...

guwe sangat menyokong!
setiap hari minda kite memberontak untuk keluarkan satu idea khas untuk dipertontonkan oleh readers..

aku juge blogger picisan..:)

Unknown said...

pada aku,org yang blogging ni ialah org yang berfikir dan dia berani meluahkan pada semua apa yang dia fikir..

tu je ah pada aku.

intanurulfateha said...

ak bile aus serius neh? =.="

bettY.Yone said...

ya aus..blog melatih kita bercakap dengan komputer:P opsss~

miss lolly said...

skemaaaaaaaaaaanya !

cam jawab exam kat BP UM je lalalala xpom kat DTC ! kehkehkeh.

Unknown said...

blog ley wat aku release tension...:)

Aus MeLankoLik said...



@ makcik dan pakcik semue

hahahak , bhse mmg skema..keke...
aku tengah belatih tulis resume la..hahahk...

samanosuke_04 said...

atleast bagi aku blogging lebih berfaedah daripada dok buang masa lepak2.. ngahahha

zella y said...

blogging mendedahkan "the dark side" diri ku hahahhaha

FaTiN said...

blogging ni satu cabang seni yg harus diceburi. mana la tau kita ada bakat terpendam dalam seni penulisan

ini blog wirdah said...

iklan kt hot fm cakap ; blog boleh bagi kita duit-> pendapatan pasif :)
so, ia berguna!

Anda Mungkin Meminati Juga