Friday, March 19, 2010

Sharifah Sofia Pegang Saja Anjing Itu , Mana Haram .

Selamat datang . Semoga hari - hari anda ceria selalu . Tadi buka - buka online kosmo , terpandang satu berita Peminat Kecewa Sofia Bergambar Dengan Anjing .









Ulasan seorang peminat mengatakan , gambar ini tidak sepatut nya didedahkan dalam laman sosial kerana boleh menimbulkan rasa marah . Ok , mentaliti apa yang kau cuba sampaikan ? Kenapa perlu marah bergambar dengan anjing


Seperti yang kita tahu , anjing dan babi termasuk dalam najis berat dan haram untuk memakanya . Tapi dalam konteks sentuhan tidak jatuh pada hukum haram . Cuma perlu disamak , itupun agama tidak lah menghukum dengan terlalu kejam dengan apabila menyentuh anjing sahaja maka perlu disamak tetapi telah dibagi beberapa panduan .


situasi 1

anjing berada dalam keadaan kering , tangan kita pun kering maka tidak perlu disamak .


situasi 2

sama ada anjing atau tangan kita dalam keadaan basah ataupun kedua - dua sekali maka perlu untuk kita menyamaknya .



Tak susah bukan , aku rasa macam mentaliti manusia sekarang makin kecil sekecil - kecil kuman . Apabila ada satu tangan yang menuding jari maka yang lain turut ikut menuding sama tetapi tanpa mengetahui apa sebab dan fakta - fakta . Aku rasa kalau artikel berkenaan gambar - gambar ini tidak disekat dan tiada insan yang mahu bertanggungjawab menerangkan di media apa hukum sebenarnya , maka mungkin ia akan jadi satu isu nanti . Mulalah mahu meminta sofia meminta maaf secara terbuka ke , apa ke . Contoh sudah banyak berlaku , isu yang kecil suka diperbesarkan . Sama macam isu plagiat .


Kalau asyik mahu pertikaikan ini salah , itu salah siapa mahu jadi doktor veterinar ? doktor gigi pun tak boleh la merawat pesakit agama lain sebab makan benda haram ? macma tu ?



Ingat , yang haram berkaitan anjing dan babi adalah memakannya bukan menyentuhnya .



Sekian , ada akal fikir sendiri .



p/s : respect sama papa meow 

33 comments:

~ ReD ~ said...

betul tuh!

Billet-DOux said...

sokong! budaya sekarang takut nak berdiri jelaskan masalah sebenar.. susah jugak tuh..

FaTiN said...

doktor haiwan pun pegang

Natasha said...

senang mcm nilah ....

1. kita tanya diri kita...duit y kita pegang hari2 tuh halal ker? bukan halal segi sumbernya! tapi mungkin duit itu jugak telah dipegang atau pernah duduk dalam tgn tukang sembelih babi? jadi apa kah kita perlu memakai sarung tgn 24jam sehari??

2.bolehkan kita ke klinik gigi dan minta pada doc itu "doc saya mahu set HALAL yer"

kak tash setuju dgn tulisan aus...minda manusia semakin sempit sdgkan islam itu luas, islam tidak menyusahkan ummatnya....

mia sephia said...

totally agree wif u aus =)

Sendra said...

anjing comel lah sebenarnya.

Qiha Aziz said...

sokong :D isu ni dah lama dah. sama macam dalam cerita yasmin ahmad yg ustaz tu pegang anjing. semua orang pon bising w/out usul periksa. org selalu salah anggap pegang anjing itu haram.

Hana's Love Nest said...

Respect sama AUS WALIA!

deus X machina said...

for the 1st time aku setuju dgn ko aus...ekekekeke


siap letak kat front page tu berita ni
tak tau la wartawan ni dulu agama dapat berapa time spm....
adehhhhhh

maisyara Pot! Pot! said...

siapa sofia tu? aq tk pernah dgr name artis sofia. ketinggalan zaman kah aq?

hehe. but, dulu mase kecik2 aq suke kejar anjing jiran sebelah. sbb anjing dia comey. tp, tk pernah dpt pegang pun! hahahaha.. so, tk perlu ku nk samak2 ni.. hehe. xD

Hasrol Nizam said...

@Qiha Aziz

betul la. ramai yang masih lagi tak tahu dimana patut letaknya hukum hakam agama ni. akibat dari kekurangan ilmu la timbulnya isu macamni..

Papa meow said...

Setuju banget dgn encik Aus Melankolik , thank u...:D

Tapi Pa punya pendapat dan hujah yang lebih meluas.

Anjing pa yg tiga ni kalau boleh membaca dan faham, mesti dia geleng kepala tgk gelagat peminat sofia, hehehe...

fatynlicious said...

fuyoooh. macam marah jaa aus kali ni. hehe

Rara said...

yeahh,mg tbkti sgt..pmkiran mnsia skg mkn smpit..nk bktikn kslhn org lain tnpe pk dlu..

Rara said...

yeahh,mg tbkti sgt..pmkiran mnsia skg mkn smpit..nk bktikn kslhn org lain tnpe pk dlu..

enyheartsdiamond said...

eny takut anjing!

cik norfa said...

dorg ni..tang pegang anjing..haram la ape la...
tu yg pegang tangan ke hulur hilir berkepit berpeluk bukan muhrim tu...takmo lak dia nak kecoh2....

saba jela...

Frodo Baggins said...
This comment has been removed by the author.
Frodo Baggins said...

>>____<<


lalallalalallala

Aus MeLankoLik said...

@Natasha

cayalah ulasan kak tasha . hehehe .

Aus MeLankoLik said...

@Hasrol Nizam

yup , aku pun bukan pakar dalam hukum - hakam , aku cuma berfikir berlandaskan fakta je .

Aus MeLankoLik said...

@Frodo Baggins

cayalah frodo ! mekasih .

|| nemo mimosh || said...

aku pun tak tahu ape masalahnye diorang ni..isyh3..~

pawaka19 said...

zaman sekarang ni org suka bangga2 bile wat dosa..lebih2 lagi yg mencabar agar disebat sbb minum arak..dunia mmg da smpai penghujungnye..

sumijelly said...

Bagus Aus bagi penerangna mcm nie..
ramai yg x tahu tu...

Balik dr sekolah jgn lupa ambik duit belanja sbb buat entry nie...oh ya..jgn lupa bawa bekalan sumijelly tu..kang lapar lak kat sekolah tu..

penat mummy maska tau...huhuhu


http://sumijelly.com

adi said...

yup3..sokong!!..hehe

Anonymous said...

derh. camne ko tau pegang anjing tu xharam eh. aku mcm konfius2 nih. sbb rasenye utk tujuan berburu dan berkawal je rasenye dibolehkan. kalau takat nk manje2 belai2 tu haram. erm tp aku pun bodoh je kn, so aku nk dalil sket bole x? bkn ape, nk membetulkan fikiran je kn incik aus.

Anonymous said...

derh. camne ko tau pegang anjing tu xharam eh. aku mcm konfius2 nih. sbb rasenye utk tujuan berburu dan berkawal je rasenye dibolehkan. kalau takat nk manje2 belai2 tu haram. erm tp aku pun bodoh je kn, so aku nk dalil sket bole x? bkn ape, nk membetulkan fikiran je kn incik aus.

Aus MeLankoLik said...

@Anonymous

owh , ok je . menurut pandangan , " anjing itu najis . tetapi bulunya tidak disabitkan najis dan wajib utk kita samak kalau bersentuhan . itupun dah di beri beberapa situasi bagaiman keadaan dan sentuhan yg perlu utk kita samak .


Tiada dalam al - quran mengatakan anjing haram dipegang cuma ajar nya
wajib utk kita samak apabila bersentuhan .


ok !

Anonymous said...

4 me,it's jez a very simple issue here...anjing=babi=samak...so if there's a pic of a muslim hugging a pig in a paper,muslim2 d luar sane anda x kesah ker?? jez bcoz anjing 2 bnatang berbulu yg cumel n then everyone r closing their eyes .......it's bout RESPECT...,,kalu muslim sndri pown da x kesah tntg hal mcm ni..apetah lagi org laen...think and timbang tara...;)

helena's said...

aus aku kan nak komen macam panjang sebenanye..tp bila bace komen sendra ngan eny aku gelak guling2!hahahahaa

Aus MeLankoLik said...

@Anonymous

tula kau , tak reti masuk isu .
aku tak cakap tak respek .
itu tanggugjawab .

actually aku persoalkan pasal kesalahan meletak hukum haram .


dalam islam pun ade hukum haram , halal , sah , batal .

hormat jatuh pada hukun adab .

Anonymous said...

aku sokong Anonymous sblm ni..bru je tgk blog ni.mostly user sokong blogger ni..anjing yg dibela adalah haram.(full stop)-jgn dok nk komen,nk pusing2 pendapat korang pasal pegang ke..

Blogger-u cuma pusing pasal pegang anjing n bulu n bla..bla.bla..

pic ni pon nmpk anjing itu mcm dibela..pasal apa aku ckp 'mcm'..sbb itu aku agak ja,xleh nk tuduh...
so..artis tu xpyahla nk post pic ni kt fb ke,nk menunjuk kt org sbb ia bole mnjadi sentimen.

nk tahu lanjut open link ni:
http://soaljawab.wordpress.com/2007/04/23/hukum-bela-anjing/

Anda Mungkin Meminati Juga